Inilah Dia Satu-Satunya Manusia Yang Tiada Jantina

16:13
Inilah Dia Satu-Satunya Manusia Yang Tiada Jantina



Seorang lelaki England yang mengakui tidak memiliki status kelamin diyakini sebagai orang pertama di dunia yang secara rasmi diakui tidak memiliki kategori gender sebagai lelaki atau pun wanita.



Norrie May-Welby (48) lahir ke dunia sebagai seorang lelaki. Namun, dia kemudian memutuskan melakukan pembedahan kelamin pada 1990 ketika berusia 28 tahun. Setelah itu, dia merasa tidak bahagia menjadi seorang perempuan dan akhirnya Norrie memutuskan untuk menjadi seorang “neuter”. Dan hasilnya, dia sekarang secara rasmi diakui sebagai seseorang yang tidak memiliki gender secara spesifik.



May-Welby pernah berhijrah ke Australia pada usia tujuh tahun. Dia lahir dan dibesarkan di Paisley, kota Renfrewshire, England.



Kerajaan England menolak mengeluarkan akta kelahiran untuk Norrie kerana tidak dapat membuat klasifikasi baru untuk status warga tanpa gender. Selain itu, doktor juga mengakui tak boleh memastikan jenis kelamin dari tubuh lelaki ini.



“Konsep lelaki atau wanita tidak sesuai buat saya. Kesimpulan paling sederhana adalah tidak memiliki salah satu identiti,” ungkap Norrie.



Lembaga Kepercayaan Gender England menyatakan tidak ada halangan dengan pilihan yang diambil Norrie. “Banyak orang menyukai idea untuk menjadi orang tanpa gender,” kata seorang jurucakap.



sumber




Artikel Berkaitan

Previous
Next Post »
Powered by Blogger.