'Saya Dibuang UiTM Kerana Sakit'

14:36
'Saya Dibuang UiTM Kerana Sakit' merupakan pengeluaran semula artikel, berita dan maklumat yang berorientasikan perkongsian informasi dari sumber percuma di internet. Para pembaca di laman Glepor perlu menilai secara wajar dalam menyatakan maklumbalas dan penyebaran bahan demi kegunaan adil untuk Sumber asal entri 'Saya Dibuang UiTM Kerana Sakit'.



1. Tujuan saya menulis ini, bukan ingin memburukkan nama Uitm dan juga mana-mana pihak. Saya menulis ini, kerana saya tidak mahu masyarakat diluar sana menganggap saya gagal di Uitm atas sebab saya malas belajar, atas sebab saya mensia-siakan peluang yang diberi oleh pihak Uitm dan sebagainya. Saya juga mahu menunjukkan saya tidak berbohong, saya jatuh sakit semasa saya belajar di Uitm.



ANDA BOLEH LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK UNTUK KISAH2 LAIN :)
klik disini untuk ke page kami  --->   IsuKakiPanas




2. Ketika itu, saya tidak tahu apa sakit yang saya alami. Bukannya hari ini saya pergi berjumpa doktor, hari ini juga saya dapat tahu saya sakit apa.  Tidak sama sekali, saya dapat tahu sakit saya pun dah nak masuk 2 tahun baru doktor tahu sakit saya. Sama juga seperti santau yang saya kena ini, awal tahun 2014, baru saya dapat tahu saya terkena santau.

3. Bagi menunujukkan saya sakit semasa belajar di Uitm, saya telah memohon surat pengesahan daripada doktor tersebut, bahawa saya pernah berjumpa beliau dan mengadu sakit pada gigi atas sebelah kiri selama 2hari berturut-turut. Walaupun surat itu dibuat oleh doktor pada 26 November 2014, itu sudah cukup membuktikan saya benar2 sakit semasa belajar di Uitm.

4. Saya cuba untuk menangguh pengajian saya ketika itu. Tetapi pada ketika itu, saya tidak mempunyai surat yang disahkan oleh doktor. Maklumlah sakit gigi sahaja, beritahu orang pun, orang ketawa.

5. Oleh sebab tidak mempunyai bukti, saya membuat keputusan untuk berhenti belajar dari Uitm pada masa itu! Tetapi niat saya tidak kesampaian apabila dinasihati oleh pihak kaunseling Uitm dan ibu bapa saya bermatian tidak bagi saya untuk berhenti dari Uitm ketika itu! Saya dinasihati mereka semua, agar meneruskan pengajian! Apabila saya menghubungi ibu bapa saya dan memberitahu saya sakit. Mereka tidak percaya bahawa saya sakit tidak boleh belajar dan saya juga turut dimarahi mereka. Meneruskan pengajian ketika saya sakit, bukan kehendak saya.

6. Tidak sampai sebulan dibuang Uitm, gigi yang saya rasa sakit tersebut telah pun dicabut. Tetapi saya masih berasa sakit sehingga kepala. Selepas 4 bulan berlalu pihak Pakar pergigian telah menjalankan 2 pembedahan dibahagian gusi gigi yang dicabut. Malah sakit tersebut masih tidak hilang juga. Pakar pergigian telah menyerahkan saya kepada pakar ENT. Selepas kali ke-3 pembedahan yang dilakukan pada akhir tahun 2014, sakit saya beransur pulih. Saya tidak rasa lagi berdenyut sehingga sakit kepala. Pembedahan kali ke-3 ialah pembuangan seperti ketumbuhan yang menutupi rongga2 saluran pernafasan dan juga rongga2 bahagian kepala. Saya tidak dapat nak terangkan dengan begitu jelas. Hanya pakar yang merawati saya sahaja yang tahu, bagaimana hendak menjelaskannya.

7. Pembedahan tersebut dilakukan dibahagian dalaman bukannya dibahagian luaran. Saya beritahu ini, kerana ada pihak mengatakan tiada kesan pembedahan terhadap diri saya. Seolah-olah pihak tersebut menganggap saya menipu.

8. Tidak sampai 5bulan juga saya dibuang Uitm. Saya dan ibu bapa pergi berjumpa dengan rektor untuk membuat rayuan. Saya berjumpa dan membuat rayuan pada rektor sebanyak 3 kali.

9. Saya kurang bersetuju, yang mengatakan saya tidak pernah membuat rayuan pada tahun saya dibuang. Saya juga kurang bersetuju yang mengatakan saya diamkan masalah kesihatan saya ini terlalu lama.

10. Mereka ada mengatakan bahawa “mereka bukannya tidak simpati”. Bagi saya, saya tidak merasai mereka bersimpati terhadap saya.  Kerana tidak pernah sesekali pun pihak mereka bertanyakan mengenai sakit saya kepada ibu bapa saya dan juga pakar yang merawat saya.

11. Saya tidak mengharap pihak Uitm akan mengambil saya belajar kembali di Uitm. Saya pasrah dan saya berserah pada Allah. Yang saya minta hanyalah supaya masyarakat diluar sana tidak pandang hina dan negatif terhadap saya.

12. Saya berharap kepada semua pihak yang mempunyai kuasa, terutamanya Kementerian Pendidikan Tinggi tolonglah nasib golongan seperti saya ini. Jika undang-undang tersebut, ada bersangkut paut dengan pihak kementerian. Saya mohon untuk berbincang dan berikan saya ruang untuk saya perjelaskan satu demi satu berkenaan sakit saya.

13. Saya berharap agar saya dapat kembali belajar dipusat pengajian dibawah kerajaan. Kerana andaikata saya dibedah lagi, ketika saya belajar di kolej2 swasta. Kos rawatan pembedahan saya, mungkin akan dikenakan bayaran. Kerana umur saya sudah pun mencecah 20tahun ke atas. Tetapi jika saya belajar dibawah pusat pengajian kerajaan, kos pembedahan mungkin tidak dikenakan bayaran.



ANDA BOLEH LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK UNTUK KISAH2 LAIN :)
klik disini untuk ke page kami  --->   IsuKakiPanas



14. Demi Allah, saya memang sakit dan saya terkena santau. Mungkin ramai orang tidak akan percaya dan akan ketawakan apa yang saya katakan ini. Saya minta satu sahaja, berilah saya peluang untuk saya jelaskan, selepas itu apa2 keputusan yang dibuat, saya terima dengan hati yang terbuka.

15. Bagi mereka yang mengutuk dan menghina saya. Anda tidak tahu bagaimana perasaan saya. Saya diuji dengan kesakitan, kejutan, kesedihan, dan kekecewaan. Apabila anda berada ditempat saya. Anda akan tahu, bagaimana rasanya impian dan cita-cita anda musnah bukan disebabkan atas kesilapan yang anda lakukan. Tetapi yang membuatkan itu semua musnah, disebabkan anda sakit dan tidak ada seseorang pun ketika itu mempercayai anda sebenarnya sakit termasuk ibu bapa anda sendiri.

16. Sekali lagi saya nyatakan, demi Allah saya menulis ini bukannya untuk menjatuhkan reputasi dan maruah Uitm. Mungkin ada pihak yang akan menuduh saya ingin menjatuhkan dan memburukkan nama Uitm. Tapi yakinlah pada saya. Saya amat sayangkan, menghormati dan juga  menyanjugi Uitm. Kerana Uitm telah banyak berjasa kepada bangsa melayu untuk mengubah nasib kehidupan bangsa melayu sehingga hari ini. Saya menulis ini, kerana saya tidak mahu dianggap saya malas belajar, saya tidak mahu dianggap saya mensia-siakan peluang yang diberi oleh pihak Uitm, saya tidak mahu dianggap pembangkang kerajaan dan saya tidak mahu dianggap saya melakukan jenayah. Saya juga, ingin memohon maaf kepada seluruh warga Uitm. Saya hanya meminta, tolonglah berlaku adil terhadap golongan nasib seperti saya. Demi Allah saya tidak berbohong saya sakit. Jika saya berbohong, maka kenalah azab Allah.

Saya dibuang universiti kerana saya sakit dan saya tidak mampu belajar dengan baik. Saya sudah cuba merayu pada pihak mereka, tetapi rayuan saya tetap ditolak. Apakah tiada peluang kedua bagi pelajar yang mempunyai nasib seperti saya?

Ada 5 perkara yang saya ingin nyatakan :

Bukan ku minta dilahirkan didunia ini..
Bukan ku minta gagal..
Bukan ku minta dibuang..
Bukan ku minta jatuh sakit..
Bukan ku minta hidupku begini..

Aku tidak bodoh, aku bukan tidak pandai, cuma masa aku belajar di menara gading, nasib aku tidak begitu baik seperti pelajar-pelajar lain. Aku diduga dengan kesakitan, aku diduga dengan kejutan yang aku sendiri tidak sangkakan akan berlaku pada aku. Aku terpaksa meneruskan pengajian walaupun aku sakit. Tidak ada seseorang pun ketika itu mempercayai aku sakit, termasuk ibu bapa aku sendiri.

Aku diduga dengan kesedihan, aku diduga dengan kekecewaan yang sampai aku tidak mampu untuk melawan perasaan itu menjadikan aku seorang yang berkurang ajar. Aku tidak mahu dituduh seorang yang berkurang ajar. Salahkah aku ingin menerangkan apa yang terjadi?

Aku mohon maaf kepada mereka, aku tiada niat hendak berkurang ajar. Aku terlalu tertekan kerana nasib aku, apa yang aku inginkan tidak dapat aku kecapi. Melihat rakan-rakanku di menara gading sudah bergelar graduan dan sekarang masing-masing sibuk dengan tawaran dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah. Sedangkan aku sibuk dengan berulang-alik ke hospital. Sedangkan aku diuji dengan kesakitan selama bertahun-tahun aku terpaksa menangungnya.

Kalaulah ketika itu, aku dengar kata hati aku supaya berhenti dari Uitm, mungkin hidup aku takkan jadi begini. Sehingga sekarang, aku masih gagal melanjutkan pelajaranku. Tiada niat bagi aku untuk memburukkan mana-mana pihak. Aku sangat menghormati mereka. Aku berharap agar masyarakat diluar sana tidak menghina aku lagi.



ANDA BOLEH LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK UNTUK KISAH2 LAIN :)
klik disini untuk ke page kami  --->   IsuKakiPanas #Panas di 'Saya Dibuang UiTM Kerana Sakit'

Artikel Berkaitan

Previous
Next Post »
Powered by Blogger.