Sudah menjadi adat memiliki kereta perlu diselenggara. Setelah hampir setahun lebih menggunakan kereta yang berusia 13 tahun, tiba-tiba di meter kereta saya memaparkan simbol ‘Check Engine’.
Lalu seperti biasa saya bertemu Sato-san (mekanik kereta). Kali ini beliau memaklumkan bahawa kereta kami perlu dihantar ke Mazda Service Centre (MSC) yang berhampiran.
Ini kerana, simbol ‘Check Engine’ memerlukan laporan komputer daripada MSC sebelum tindakan diambil. Ditambah pula, alat komputer yang dimaksudkan tiada di bengkel Sato-san. Tanpa berlengah panjang, saya sekeluarga ke MSC yang dicadangkan.
Mujur ada isteri yang boleh menemani dan menjadi ‘translator’ saya di sini. Semenjak dilantik menjadi ‘translator’ utama, bukan saja istilah dan resepi membuat kek bertambah. Bahkan, kosa kata berkaitan kereta dan dunia permotoran juga semakin meningkat.
Masih teringat detik perkenalan pertama mengenali Sato-san. Beliau merupakan bekas pelumba kereta yang akhirnya membuat keputusan untuk bersara dari dunia pemotoran. Ini bagi memberikan tumpuan kepada perniagaan bengkel kereta yang beliau usahakan.
Orangnya cukup mesra dan caj yang dikenakan juga berpatutan. Seakan telah menjadi tradisi warga Malaysia di sini menggunakan perkhidmatan Sato-san. Jika tidak, mana mungkin nama-nama senpai (senior) lama sering beliau sebut setiap kali bertemu.
Saya sebenarnya sangat segan untuk ke MSC. Kereta kami terlalu banyak calarnya. Sesuailah dengan harganya yang lebih kurang RM5000.
Namun, saya sangat bersyukur kerana masih berpeluang memandu kereta MPV keluaran Jepun sebelum umur memasuki fasa 40an. Jika tidak ke sini, pastinya Proton jugalah yang terus menjadi pilihan.
Setibanya di MSC, sememangnya kereta kamilah yang paling kelihatan buruk di situ. Lebih-lebih lagi warnanya yang putih dan sudah lama tidak dibasuh, pastinya menaikkan lagi ‘seri’ kereta kami.
Sewaktu memasuki tempat ‘parking’, seorang eksekutif muda lengkap berkot dan bertali leher menanti kami. Penuh bersemangat memberikan isyarat tangan bagi memandu kami untuk masuk di tempat ‘parking’ dengan mudah.
Pintu kereta dibuka dan kami sekeluarga di jemput masuk ke ‘showroom’ yang mempamerkan kereta keluaran Mazda terkini. Kami semua seakan terpukau dan mengikut sahaja tunjuk arah eksekutif muda itu.
Setibanya di ‘showroom’, kami dijemput duduk dan diminta memilih menu air yang ditawarkan. Ada menu minuman panas dan sejuk disediakan. Minuman untuk kodomo (kanak-kanak) juga turut disediakan.
Pada mulanya kami sekeluarga menolak pelawaan tersebut dengan baik kerana khuatir caj minuman yang dikenakan adalah mahal disebabkan layanan yang diberikan boleh diibaratkan berada di hotel.
Namun, eksekutif muda tersebut tetap bersungguh-sungguh meminta kami membuat pilihan minuman sepertimana di dalam menu yang disediakan.
Lantas saya bertanya:
“Muryodesuka (adakah ini percuma)?”
Beliau menjawab:
“Hait, soudesu (ya memang percuma)”
Lega rasanya bila dikatakan percuma. Setelah minuman dihantar, datang seorang pekerja wanita yang berpakaian lengkap ala mekanik kereta F1. Saya gelarkannya ‘Gadis F1’.
Beliau bertanya secara terperinci masalah kereta kami. Sudah pasti, kali ini bahasa badan lebih penting daripada Bahasa Jepun. Untuk bahasa badan, sayalah yang lebih arif kerana telah lama diwarisi.
‘Gadis F1’ itu menuju ke kereta saya untuk melihat tanda ‘Check Engine’ dipapan muka kereta kami. Dia memaklumkan dalam tempoh 1 jam, laporan komputer akan diberikan.
Sepanjang tempoh menunggu, anak-anak bermain di sudut ruangan kanak-kanak yang disediakan sambil menonton rancangan ‘Disney Cartoon’. Terasa kagum pula saya dan isteri kerana sebegitu sekali layanan yang diberi.
Tepat sejam, laporan lengkap komputer siap disediakan. ‘Gadis F1’ tadi memaklumkan sensor oksigen@ekzos perlu ditukar. Harga yang ditawarkan jauh lebih murah daripada apa yang Sato-san dan kami jangkakan.
Malah, kami turut diberi pilihan sama ada untuk baiki di situ ataupun mengambil laporan komputer sahaja dan baiki di mana-mana bengkel yang lain. Namun, dimaklumkan proses menukar sensor hanya boleh dibuat keesokan harinya kerana sudah penuh ‘temujanji’ dengan kereta lain yang sedia menunggu untuk dibaiki.
Isteri saya bertanya untuk kepastian:
“Ashita nichiyoubi desune. Mou hiraitemasuka (Esokkan hari ahad kan. Buka juga ke)?”
Jawab ‘Gadis F1’:
“Hait soudesune (ya buka).”
Saya dan isteri seakan tidak percaya kerana dengan kesemua layanan, minuman, fasiliti anak-anak bermain, tempat solat sementara dan caj yang bakal dikenakan lebih rendah dari apa yang Sato-san dan kami fikirkan.
Atas sebab itu, kami terus membuat keputusan untuk menghantar kereta buruk kami ke MSC keesokan harinya. Keputusan kami dibuat setelah bertanyakan pandangan Sato-san. Kata Sato-san, harga yang ditawarkan sangat-sangat istimewa dan rendah.
Menariknya, kesemua tingkap kereta kami turut dicuci sebelum dibenarkan dibawa pulang. Lebih tersentuh hati kami apabila terdapat eksekutif muda berkot dan bertali leher seakan memberikan ‘tunduk hormat’ dan hanya bangun setelah kereta kami jauh dari pandangan.
Anak-anak terus memandang ke belakang kerana terpegun melihat reaksi eksekutif muda berpakaian kemas yang berterusan menunduk.
Tidak disangka, kereta kami sekeluarga yang hanya berharga sekitar RM5K telah diberikan servis setinggi 5 bintang.
Begitulah realiti sebenar dalam berbisnes dan kehidupan. Bisnes akan menjadi sukar jika kita terlalu fokus kepada untuk mendapatkan duit. Namun, ia akan menjadi mudah jika kita memberikan fokus kepada menambah nilai dalam kehidupan seseorang.
Oleh itu, berterusanlah menambah nilai dalam kehidupan seseorang kerana dengan itu akan menjadikan bakal pembeli atau pengguna tertarik hati dengan produk atau servis yang ditawarkan.
Begitu juga pengalaman yang telah menambah nilai dalam kehidupan seseorang, sudah pasti akan menjadikan kenangan indah yang sangat sukar dilupakan.
Sekadar pandangan dari kejauhan.
Sayonara! Sampai jumpa lagi.
#Panas di Kereta Murah RM5000, Diservis Baik Bak 5 Bintang Oleh Warganegara Jepun
EmoticonEmoticon