'Kren Tumbang Kerana Bencana Alam' - Jurutera

14:05
'Kren Tumbang Kerana Bencana Alam' - Jurutera merupakan pengeluaran semula artikel, berita dan maklumat yang berorientasikan perkongsian informasi dari sumber percuma di internet. Para pembaca di laman Glepor perlu menilai secara wajar dalam menyatakan maklumbalas dan penyebaran bahan demi kegunaan adil untuk Sumber asal entri 'Kren Tumbang Kerana Bencana Alam' - Jurutera.



ANDA BOLEH LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK UNTUK KISAH2 LAIN :)
klik disini untuk ke page kami  --->   IsuKakiPanas



MEKAH - Kejadian kren pembinaan tumbang yang mengorbankan nyawa 107 di Masjidil Haram adalah bencana alam, bukannya masalah teknikal, kata salah seorang jurutera pemaju, semalam.


Kren gergasi yang terhempas ketika hujan lebat dan angin kencang pada Jumaat lalu juga mencederakan sekitar 200 orang.




Jurutera Saudi Binladin Group yang sedang giat menjalankan projek membesarkan masjid berkata, kren tersebut telah berada di situ selama tiga atau empat tahun tanpa sebarang masalah.


"Ia bukan isu teknikal sama sekali," kata jurutera yang enggan namanya didedahkan.


"Saya hanya boleh mengatakan bahawa apa yang berlaku adalah di luar kuasa manusia. Ia adalah kuasa Tuhan dan tidak ada kecuaian dalam hal ini,".




Pihak berkuasa sedang menyiasat tragedi itu yang berlaku ketika ribuan umat Islam dari seluruh dunia sedang berkumpul untuk mengerjakan haji.




Menurut jurutera berkenaan, kren yang tumbang adalah kren utama yang digunakan untuk kerja-kerja memgembangkan Tawaf, atau kawasan Tawas mengelilingi Kaabah.




"Kren itu telah dipasang dengan cara seperti itu agar ia tidak menganggu ratusan ribu para jemaah di kawasan  itu dengan cara yang sangat profesional.


"Ini adalah tempat yang paling sukar untuk menjalankan kerja kerana terdapat sejumlah bear orang di kawasan itu," katanya.


Cangkuk berat kren yang mampu mengangkat bahan binaan beratus-ratus tan, mula bergoyang-goyang menyebabkan kren itu bergerak sebelum tumbang ke dalam masjid, jelas jurutera itu.



ANDA BOLEH LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK UNTUK KISAH2 LAIN :)
klik disini untuk ke page kami  --->   IsuKakiPanas

#Panas di 'Kren Tumbang Kerana Bencana Alam' - Jurutera

Artikel Berkaitan

Previous
Next Post »
Powered by Blogger.