1. MS WORLD DISCOVERER
Kapal ini dibina di negara Jerman dan didaftarkan sebagai kapal persiaran MS World Discoverer Liberia. Sepanjang 25 tahun kapal ini menikmati zaman kegemilangannya tanpa mengalami masalah yang besar.
Kapal yang bersaiz sederhana ini mampu untuk menampung seramai 225 penumpang dan anak kapal. Kapal ini juga pernah melalui laluan ke Pasifik Selatan dan kadang-kala mengubah laluannya ke laluan lautan artik dan antartika.
Pada 30 April 2000, World Discoverer telah belayar melalui laluan Sandly di kepulauan Solomon dan tersangkut pada batu karang yang sebelum ini belum pernah diterokai. Kapten Oliver Kruess telah meminta bantuan kapal Liner yang lain untuk memindahkan segala barang yang berharga didalam kapal tersebut.
Bagaimanapun, World Discoverer kekal di tempat ia terdampar sejak tahun 2000 itu. Kebanyakan komponen-komponen didalam kapal tersebut telah diambil oleh penduduk pulau tersebut.
Terdapat hanya satu perkara yang membimbangkan terhadap alam sekitar, pada masa hadapan tangki bahan api logam World Discoverer akhirnya akan berkarat dan akan membebaskan sejumlah toksin beracun ke dalam laut dan ke pantai.
2. TSS DUKE OF LANCASTER
Ia pernah menjadi feri penumpang dan pelayaran kapal elegan menguasai laut di sekitar British Isles dan North-West Eropah. Tetapi TSS Duke Of Lancaster telah menghabiskan 30 tahun terakhir dengan berkarat di pantai Utara Wales.
Ia adalah luar biasa bagi kapal yang tua dengan menggelak daripada dilupuskan di zaman ini, dan dengan beberapa pengecualian yang ketara (seperti Queen Mary dikatakan berhantu di Long Beach dan Kapal Liner SS Amerika Syarikat di Philadelphia), Duke of Lancaster adalah salah satu yang terakhir terselamat pada eranya.
Dilancarkan pada tahun 1956, TSS Duke of Lancaster telah dibina di limbungan kapal Belfast oleh Harland & Wolff di mana RMS Titanic turut dibina hampir separuh abad lebih awal darinya.
Mempunyai berat kapal seberat 4450 tan dan mampu memuatkan 1800 penumpang sebuah feri penumpang di laluan Heysham-Belfast dan sebagai kapal persiaran singgah di pelbagai pelabuhan Eropah dari Sepanyol ke Norway dengan operasi yang sangat baik daripada sepanjang dua dekad. Pada bulan November 1978, Duke yang dihormati telah bersara daripada perkhidmatan di laut .
Pada bulan Ogos 1979, kapal itu telah berpindah ke Llanerch-y-Mor berhampiran Mostyn, Wales untuk menjadi pusat rekreasi statik dikenali sebagai “The Fun Ship”. Isu undang-undang dengan majlis tempatan telah melumpuhkan perniagaan berkumpulan ini.
Walau bagaimanapun, disisi dinding Duke telah secara beransur-ansur kelihatan telah berlaku proses pengaratan dan grafiti liar. Ia sesuatu perkara yang menghairankan kerana Duke Of Lancester menjadi galeri seni terbuka terbesar di UK.
Bermula pada bulan Ogos 2012, sebuah suruhanjaya telah menawarkan kepada artis grafiti Latvia yang bernama Kiwie yang terkenal dengan karya seni semburan cat berskala besar di sisi kapal.
Kerja Kiwie telah diperkukuhkan dan dilengkapi dengan pelbagai grafiti “terang dan nyata” oleh artis-artis terkenal termasuk Dale Grimshaw, Dan Kitchener, Snub23, Spacehop dan Fin DAC. Yang terakhir ini mata-pop “Maurice Mai” meliputi sebahagian besar bahagian belakang kapal Duke.
. SS AMERICA
Kapal Liner SS Amerika telah dilancarkan pada 31 Ogos 1939 dan mempunyai jumlah maksimum penumpang dalam satu masa ialah 1,202 penumpang. Kapal ini beroperasi dengan jayanya selama 54 tahun sebelum bencana melanda kapal tersebut.
Semasa Perang Dunia II ia telah ditugaskan sebagai kapal tentera laut dan mampu untuk mengangkut 7678 askar. Ia dilengkapi dengan senjata anti-pesawat dan empat meriam bersaiz 5’.
Kapal ini telah dijual pada tahun 1993 kepada seorang pemilik yang merancang untuk membaik pulih kapal ini dan membuat ia menjadi sebuah hotel bertaraf 5 bintang dan kekal berlabuh di Thailand. Namun, hukum Alam tidak membenarkan perancangan ini berlaku.
Pada malam Tahun Baru 1993 kapal besar ini meninggalkan pelabuhan di Greece yang mana kapal ini telah ditunda untuk ke tempat baru. Tapi cuaca buruk menyebabkan penundaan kapal tersebut harus diberhentikan dan kapal ini dibiarkan hanyut begitu sahaja. SS America disahkan terdampar pada 18 Januari dalam tahun yang sama.
Selepas 2 hari kapal yang terdampar, kapal ini terus dihempas tanpa henti oleh ombak yang kuat menyebabkan kapal ini telah terputus kepada 2 bahagian dan bahagian belakang kapal tersebut telah tengelam ke dalam laut.
Pada tahun 2014, bangkai kapal hanya boleh dilihat semasa air surut sahaja.
Link video :
#Panas di 3 Kisah Kapal Yang Ditinggalkan Terbengkalai Buat Selama-Lamanya
EmoticonEmoticon