5 negara paling bahaya untuk wanita

09:02
5 negara paling bahaya untuk wanita merupakan pengeluaran semula artikel, berita dan maklumat yang berorientasikan perkongsian informasi dari sumber percuma di internet. Para pembaca di laman Glepor perlu menilai secara wajar dalam menyatakan maklumbalas dan penyebaran bahan demi kegunaan adil untuk Sumber asal entri 5 negara paling bahaya untuk wanita.

Kajian terbaru yang di lakukan oleh Trust Law (http://www.trust.org/trustlaw/) mengenai negara yang paling berbahaya bagi wanita maksudnya wanita kat negara nie memang hidup dalam keadaan tak selamat. Ini sumber yang di guna pakai seluruh dunia dan statistik yang di berikan adalah hasil daripada kajian mereka.

1. Afghanistan

Di belenggu pemberontakan dan kemiskinan teruk, Afghanistan disenaraikan sebagai paling merbahaya kepada wanita secara keseluruhannya.

* 1 /10 Wanita di Afghanistan menghadapi risiko mati ketika melahirkan anak.
*Hampir 87 peratus wanita yang buta huruf.
* 70-80 peratus kanak-kanak perempuan dan wanita terpaksa menghadapi perkahwinan.

2. Congo

Masih terasa bahang daripada perang 1998-2003 dan disertakan bencana kemanusiaan yang mengorbankan 5,400,000, Republik Demokratik Congo menduduki tempat kedua disebabkan oleh keganasan seksual yang menakutkan.

* Kira-kira 1150 wanita dirogol setiap hari, atau 420,000 setahun, menurut laporan baru-baru ini dalam American Journal Kesihatan Awam.

* Kempen Wanita Congo Terhadap Keganasan Seksual meletakkan bilangan kes rogol pada 40 wanita sehari.

* 57 peratus wanita mengandung mengalami anemia.

3. Pakistan

Mereka yang ditinjau dinamakan budaya, suku kaum dan agama amalan yang berbahaya kepada wanita, termasuk serangan asid, anak dan perkahwinan paksa dan hukuman atau hukuman oleh rejam atau penderaan fizikal yang lain.

* Lebih 1,000 wanita dan gadis menjadi mangsa ‘honour killing’ setiap tahun, menurut Indian Home Secretay Madhukar Gupta.

* 90 peratus wanita dalam Pakistan menghadapi keganasan rumah tangga.

4. India

Pembunuhan janin wanita, perkahwinan kanak-kanak dan perdagangan wanita dan perhambaan dalam negeri membuat India menduduki tempat keempat paling berbahaya bagi wanita.

* 100 juta orang, kebanyakannya wanita dan perempuan, terlibat dalam perdagangan dalam satu cara atau lain, menurut bekas India Home Secretay Madhukar Gupta.

* Sehingga 50 juta kanak-kanak perempuan yang “hilang” sejak abad yang lalu dan pembunuhan janin.

* 44,5 peratus kanak-kanak perempuan telah berkahwin sebelum usia 18 tahun.

5. Somalia

Salah satu negara yang paling miskin, negara-negara yang paling ganas dan tanpa undang-undang, Somalia menduduki tempat yang kelima kerana risiko bahaya kematian yang tinggi termasuk jenayah rogol, Face Genita Mutilation (FGM) dan perkahwinan kanak-kanak kecil.

* 95 peratus wanita menghadapi FGM, kebanyakannya berumur di antara 4 dan 11.

* Hanya 9 peratus wanita melahirkan anak di tempat rawatan kesihatan.

* Hanya 7.5 peratus kerusi Parlimen dipegang oleh wanita.

Trustlaw membuat tinjauan pendapat ke atas 213 pakar jantina dari lima buah benua untuk menyenaraikan negara yang paling merbahaya diduduki oleh wanita menurut pendapat keseluruhan dan berdasarkan enam jenis risiko.
#Infokini di 5 negara paling bahaya untuk wanita

Artikel Berkaitan

Previous
Next Post »
Powered by Blogger.