Kenapa Hukum sambutan April Fool adalah Haram

12:36
Perihal April yang Bodoh. Hukum sambutan April Fool adalah Haram. Kenapa April Fool diharamkan. Berikut adalah Punca April yang Bodoh diharamkan dalam Islam. Glepor sekadar ulangsiar dari laman sahabat blog. #AprilFool


Setiap kali datangnya bulan baru, ada sesetengah umat islam akan menyambut peristiwa penting di dalam bulan berkenaan tanpa mengetahui halal-haram. Ingatlah, dalam Islam kita tidak digalakan bersuka ria dan ketawa. Kalau senyum pun, tutup sikit mulut dengan tangan tanda bersopan.

Hukum sambutan April Fool

Hukum sambutan perayaan April Fool pada setiap 1 April adalah haram disambut oleh umat islam Malaysia. April Fool merupakan sebuah perayaan dimana individu yang merayakannya wajib melakukan penipuan pada hari tersebut. Ianya jelas bertentangan dengan budaya dan ajaran yang diamalkan oleh Islam. Jakim menerusi laman e-Fatwa turut mengharamkan sambutan April Fool.

Berdasarkan fatwa-fatwa di atas, Budaya April Fool jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang menuntut umat Islam sentiasa bersifat jujur.

Kenapa April Fool Diharamkan

Larangan menipu yang sudah termaktub di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Menipu itu adalah satu kesedihan dan ketakutan yang tidak berasas (yang disebabkan penipuan itu) yang mungkin boleh menimpa seseorang mahupun kesemua ahli keluarganya walaupun hanya untuk satu jam.
  • Pengkhianatan ke atas kepercayaan yang diberikan.
  • Meniru budaya buruk yang bukan milik kita, iaitu penipuan.

Artikel Berkaitan

Previous
Next Post »
Powered by Blogger.